Mijn laatste blog vanuit Sri Lanka…. - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Ellen Hoving - WaarBenJij.nu Mijn laatste blog vanuit Sri Lanka…. - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Ellen Hoving - WaarBenJij.nu

Mijn laatste blog vanuit Sri Lanka….

Blijf op de hoogte en volg Ellen

12 November 2015 | Sri Lanka, Galle

Hallo allemaal!

Vrijdag verlaat ik Sri Lanka alweer en wat heb ik het hier naar mijn zin gehad! Natuurlijk heb ik ook veel zin om verder te reizen maar ik zou makkelijk nog een aantal weken in Sri Lanka kunnen blijven.

Op de projecten gaat het nog steeds goed. Twee weken geleden had ons project (de meisjes met een beperking) een ‘playday’. Dit is een soort sportdag maar dat gaat er heel anders aan toe dan in Nederland. Het is heel officieel allemaal. Er was een schoolorkest die het schoollied speelde en alle meisjes liepen in de pas. Daarna speelde elke klas één spel en moedigde de hele school en de ouders ze aan, leuk om eens mee te maken.
Ook hebben we gezwommen met ons project. Elke donderdag vertrekt er een busje vanaf de school naar een buitenzwembad. Er gingen negen meisjes mee en we waren met vier vrijwilligers. Geen van de meisjes kon echt zwemmen, ze hadden allemaal zwemvleugeltjes en/of een plankje nodig terwijl ze tussen de 10 en 15 jaar oud zijn. Eerst hebben we in ondiep water hebben we geoefend met zwemmen en daarna spelletjes gedaan.
Vorige week heb ik foto’s gemaakt op het project en iedereen wilde graag op de foto. Sommige meisjes gingen zelfs poseren en wilden ook met ons op de foto, zie hieronder het resultaat.
De Bakery film is ook eindelijk af!! Helaas mag deze film niet op internet verschijnen. Bij deze nodig ik iedereen uit om de film te komen kijken zodra ik weer in Nederland ben  .
Ik vond het super leuk om zes weken vrijwilligerswerk te doen. Op deze manier leer je de lokale bevolking pas echt kennen. Ik heb geleerd hoe het leven is in Sri Lanka met de normen, waarden en gewoontes. Ook heb ik veel geleerd zoals het voorbereiden van de lessen, het voor de klas staan om een les te geven en om te proberen om de stof goed en duidelijk over te brengen want ik soms erg lastig vond. Dit komt grotendeels door de taalbarrière. Ik spreek geen Singalees en sommige meisjes spreken weinig Engels en probeer elkaar dan maar iets duidelijk te maken. Dan kom je wel eens in lastige situaties en leer je jezelf goed kennen. Het leukste om te zien is dat ik in vergelijking met nu en zes weken geleden toen ik aankwam, echt verschil zie bij de projecten. Alle leerlingen hebben vooruitgang geboekt en dat komt door alle vrijwilligers samen. Ik denk dat Sri Lanka goed in ontwikkeling is en de komende jaren meer en meer toeristen ontvangt want het is hier echt prachtig en ik kom zeker ooit ook nog eens terug.

In mijn vorige blog vertelde ik jullie over de vierdaagse trip naar de oostkust. Dit was een leuk weekend maar helaas met erg veel regen. We zijn dan ook één dag eerder dan gepland naar huis gegaan. Toch hebben we wat kunnen zien van de omgeving. In deze regio van Sri Lanka was nog niet zo lang geleden een burgeroorlog en dit merkte je aan het landschap. In vergelijking met het zuiden wonen er in het oosten erg weinig mensen. Het landschap is vlak en uitgestrekt, er is veel landbouw en overal lopen waterbuffels. We reden door een klein dorpje en de lokale kinderen kwamen allemaal naar onze bus gerend en riepen en zwaaiden. Ik denk dat ze niet vaak toeristen zien. We hebben een grote rots beklommen (zie foto’s) en verlaten strandjes bezocht. Tijdens het rijden kwamen we regelmatig groepjes wilde apen tegen die gewoon langs de weg liepen. Hier leven ook wilde olifanten, de poep zagen we overal liggen maar de olifant hebben we helaas niet gezien. Ook de pauw kwam vaak voorbij, je ziet overal pauwen lopen. Het plaatsje waar we dit weekend waren heette Arugam Bay en dit is trouwens wel echt een toeristisch plaatsje. Arugam Bay is populair omdat je er erg goed kunt surfen en dit hebben wij dan ook gedaan! Er zijn veel hippe strandtentjes en s’avonds hebben wij hier een drankje gedronken.

Ik heb na het weekend Arugam Bay nog twee relaxte weekendjes gehad. In het weekend van zaterdag 31 oktober en zondag 1 november ging ik met drie vrijwilligers naar Bentota waar we onze eigen villa plus zwembad hadden geboekt! Naast het zonnen en het zwemmen hebben we ook nog cultuur gesnoven en zijn we naar een grote tempel geweest en hebben we een lagoon tour gedaan.
Afgelopen weekend zijn we met een grote groep naar Mirissa geweest. Het strand van Mirissa is heel erg mooi en daar zijn we dan ook de hele zaterdag geweest. S’avonds op het strand gegeten bij een strandtent met lekkere muziek en fakkels en kampvuren overal, zwaar hoor, het leven van een vrijwilliger in het buitenland ;) Op zondagochtend vertrokken we om 06.15 uur om te gaan whale watchen! Na twee uur varen op zee (waarvan een uur geslapen) zagen we dan eindelijk een walvis en dit was wel heel vet!

Mijn weekendjes in Sri Lanka zijn nu op en aankomende zaterdag vlieg ik van Colombo, via Kuala Lumpur naar Jakarta. Zondag om 18.00 uur is er een welkomst diner en dan begint de tour van Java naar Bali. Ik heb er erg veel zin in omdat er leuke dingen op de planning staan. Zoals een stadstrip door Jakarta, een treinreis naar Yogyakarta (waar we tempelcomplexen bezoeken die behoren tot de werelderfgoed lijst) een tweedaags surfkamp, het bezoeken van rijstvelden en thee- en koffieplantages, naar het Nationaal natuurpark met koraalriffen en het tropische regenwoud en het s’nachts beklimmen van een berg om s’morgens op de top de zonsopkomst te zien  Op zondag 29 november eindigt de tour op Bali en haal ik s’avonds Ab van het vliegveld!

Ohja, we zijn ook nog echte fishermens geweest! Sri Lanka staat bekend om zijn fishermens. Mannen die bij zonsopkomst en zonsondergang op een paal gaan zitten om vis te vangen. Dit wilden wij natuurlijk ook en het was hartstikke grappig. Ook kwam ik een koe tegen op het strand, niks is te gek hier.

In mijn volgende blog zal ik jullie alles vertellen over mijn belevenissen tijdens de tour van Java naar Bali.

Liefs,
Ellen

  • 12 November 2015 - 21:41

    Fam. S. Schoenmakers:

    Ha die Ellen,

    Wat weer een leuk verhaal en wat maak je wat mee daar! We kijken er altijd naar uit om weer iets over je te lezen. Goede reis gewenst naar Java en Bali en nog veel plezier!

    Groetjes,
    Stefan, Yvonne, Mayke en Rick

  • 12 November 2015 - 21:44

    Sigrid En Willem Jan:

    Hoi Ellen,

    Wow, wat leuk om weer iets van je te lezen. Zo jij hebt het druk daar. Volgens ons benut jij je tijd daar goed. Leuke foto's. Goede reis verder en tot een volgende blog.

    Groeten Sigrid en Willem Jan

  • 12 November 2015 - 21:53

    Bertha:

    Lieve Ellen.

    Wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt. Je hebt het prima naar je zin gehad. Maar de zes weken zijn alweer voorbij en je reist nu verder naar Java.
    Zo gauw als het kan even weer face timen.
    Doe voorzichtig en een dikke kus van:
    Pap, mam en PJ. xxxx

  • 12 November 2015 - 23:35

    Nathalie:

    Wauw ellen,

    Geweldig.. lees graag je verhalen super leuk... wat gaat de tijd hard he. Mooi vooruitzicht... geniet nog even van je dagen op Sri Lanka

    Liefs xxx nathalie

  • 13 November 2015 - 00:27

    Anita :

    Hey Ellen,

    Wat super leuk om jou verhalen steeds weer te lezen.
    Goed om te horen dat je het leuk hebt gehad in Sri Lanka.
    Nu op naar het volgende avontuur!
    Heel veel plezier nog en vooral veel genieten.

    Groetjes Anita

  • 13 November 2015 - 10:45

    Oma:

    Lieve Ellen , ik heb je verhaal weer gelezen ,wat is het geweldig dat je dit allemaal mee mag maken.
    aan de foto,s te zien heb je het heel goed naar de zin. Wees voorzichtig en pas goed op jezelf.
    Vanaf zaterdag ga je naar het volgende project , ook weer spannend .
    Groetjes en heel veel liefs van Oma.

  • 13 November 2015 - 19:49

    Oom Willem En Tante Gea:

    Hoi lieve Ellen,
    Wat een verhaal zeg, wat beleef jij daar wat!!
    Wat is het ook fijn dat je werk en vakantie zo goed kunt combineren.
    Wij zijn natuurlijk heel benieuwd naar de Bakery film, dus we houden ons nu al aanbevolen om dit te bekijken.
    Prachtige foto's met een heel stralend gezicht laten zien dat jij het enorm naar je zin hebt. Die foto met jou als fisherman spande de kroon, geweldig!!
    Nu weer een nieuw avontuur voor de boeg. We wensen je eerst 2 goede vluchten en dan maar weer genieten van alles wat op je pad komt.
    Tot de volgende blog maar weer.
    Groeten, oom W en tante G.

  • 14 November 2015 - 13:40

    Joke Hofsteenge:

    Hallo Ellen,
    Wat weer een prachtig verhaal! Prachtig die stralende foto's! Kan me goed voorstellen dat je volop geniet! Dit halen ze je nooit meer af! Straks kom je thuis met een rugzak vol mooie verhalen en levenservaring! Top hoor!
    Heel veel plezier op Java! We lezen het vast wel weer!
    Veel plezier Ellen en lekker verder genieten!!

    Groeten,
    Jan en Joke

  • 18 November 2015 - 12:08

    Gerda Nijenhuis:

    Op naar de volgende etappe van je reis. Wij zijn benieuwd naar je avonturen daar.
    Veel plezier in Indonesië.

    Groeten, fam Nijenhuis

  • 18 November 2015 - 19:36

    Janien:

    Hey lieve schoonzus! Net even tijd gevonden om je blog te lezen. Wat een mooi verhaal weer! Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Aan de foto's te zien geniet je volop, en terecht! Het ziet er allemaal prachtig uit. We missen je hier wel een beetje hoor! Ik ben benieuwd naar je volgende belevenissen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Galle

Ellen

Ellen in Sri Lanka, Indonesië en Australië!

Actief sinds 21 Sept. 2015
Verslag gelezen: 18600
Totaal aantal bezoekers 19509

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: