Het gaat hier heel goed! - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Ellen Hoving - WaarBenJij.nu Het gaat hier heel goed! - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Ellen Hoving - WaarBenJij.nu

Het gaat hier heel goed!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

23 Oktober 2015 | Sri Lanka, Galle

Hallo allemaal,

In mijn vorige blog vertelde ik jullie over het weekend naar Haputale. Dit was een heel erg mooi weekend. Zaterdagochtend vertrokken we vroeg met de bus én onze privéchauffeur richting Ula Walawe National Park. Ik had gehoopt op een rechte en harde weg (snelweg) maar we zijn natuurlijk in Sri Lanka dus we reden drie uur lang over een weg met alleen maar bochten, hobbels en soms gaten. Iedereen maakt hier gebruik van dezelfde weg dus er werd regelmatig een noodstop gemaakt voor een overstekende koe, hond, tuktuk, fietser of een grote hagedis. Bij het national park zijn we in een jeep gestapt en hebben een rit van 2,5 uur gemaakt door het park. We hebben heel veel dieren gezien en de olifanten stonden op een paar meter van ons vandaan, erg bijzonder. Het landschap in dit deel van Sri Lanka was direct al heel anders dan langs de kust.

Na een lunch zijn we weer in de bus gestapt om verder te rijden naar Haputale. Dit ligt op een berg en het laatste stuk weg bestond dan ook uit haarspeldbochten en we hoopten geen tegenliggers tegen te komen. Eenmaal aangekomen in ons hotel hadden we een prachtig uitzicht over de theeplantages en de bergen en hebben we de zonsondergang gezien. ’S Avonds hebben we rondgelopen in het dorpje en gegeten in het hotel. We zijn vroeg gaan slapen want zondagochtend stond de wekker weer op 05:10 uur.

Rond 05:30 uur zaten we dan ook in de bus om naar Lipton’s seat te rijden. Een theeplantage op het hoogste topje van de berg. Onderweg naar de plantage hebben we een prachtige zonsopkomst gezien. Het uitzicht op de Lipton’s seat was echt geweldig mooi (zie foto’s).

Halverwege de berg zat een theefabriek waar we wilden gaan kijken. Na een uurtje op de Lipton’s seat begonnen we vol vertrouwen aan de terugweg maar in de eerste haarspeldbocht kwamen we vast te zitten met onze bus. De voorkant stond geparkeerd tegen een klein muurtje die voertuigen beschermt tegen het diepe dal. De bus kon niet achteruit want dit was weer de berg op en de bus bleef maar slippen. Ik vond het hartstikke eng en was als eerste uit die bus haha. We gingen met vijf meiden de bus omhoog proberen te drukken maar dit lukte natuurlijk niet. Gelukkig kwamen er meer toeristen vanaf de Lipton’s seat weer naar beneden. In een klein busje voor ongeveer acht personen kwamen vijftien mannen en die hebben met z’n allen de bus omhoog gedrukt waardoor onze chauffeur de bocht kon maken. Ik ging liever vijftien kilometer naar beneden lopen dan dat ik met de bus ging, maar ben toch maar weer ingestapt. We zijn een paar keer een tegenligger tegengekomen die dan helemaal terug moest naar een breder stuk, ik was blij dat we weer op het rechte pad waren ;p Het bezoekje aan de theefabriek was interessant. We zagen hoe thee van een blaadje wordt verwerkt tot echte thee. Het was een ontzettend oude fabriek. Er waren machines maar het meeste werk werd nog gewoon gedaan door mensen die trouwens allemaal op blote voeten door de fabriek liepen. De theeplukkers die op de plantages werken moeten per dag 80 kilo theebladeren leveren aan de fabriek. Ze werken van 07:30 uur tot 16:00 uur en krijgen 500 roepies per dag betaald, dit is ongeveer €3,13…. In het laagseizoen werken ze zes dagen in de week, in het hoogseizoen zeven.

We hadden geluk, het was deze ochtend erg helder en konden op de Lipton’s seat dus ver kijken. Toen we een aantal uren later beneden bij het hotel kwamen was het heel erg mistig geworden. Het vroege opstaan en de rit waren het dan ook absoluut waard. Na een ontbijt in het hotel zijn we naar het treinstation in Haputale gebracht. Vanaf hier gingen we voor 25 roepies (€0,16) per persoon met de trein van Haputale naar Ella, een rit van ongeveer 1 uur en 20 minuten door een heel mooi landschap van theeplantages, kleine dorpjes, akkers vol met kool en andere gewassen en langs watervallen. De treinritten in Sri Lanka kunnen heel lang duren dus het is normaal om muziek te maken in de trein. Er was dan ook een groep meisjes van ongeveer 12/14 jaar die met hun handen op de tussenwanden van de trein trommelden en zongen en dansten. Ik vond het heel gezellig in de trein en zo duurde de rit helemaal niet lang. De trein maakte een ontzettend hard geluid, alle ramen waren open en de deuren waren ook niet dicht dus daar hingen gewoon mensen uit.

In Ella stond onze chauffeur ons alweer op te wachten. Ella is populair onder backpackers omdat er veel kroegen en restaurantjes zijn. We hebben hier geluncht en halverwege de middag weer in de bus gestapt om terug te rijden naar Galle. Onderweg hebben we de grootste waterval van Sri Lanka nog gezien en regende het op een gegeven moment zo hard dat we bijna stil moesten gaan staan. Sri Lanka is een land met zoveel verschillende dingen. De kust met witte zandstranden en een blauwe zee en in het binnenland vind je bergen en de mooie theeplantages. Ook het weer kan van een strak blauwe lucht met zon zomaar veranderen in een stortregen met onweer zo hard dat de hele stad zonder stroom komt te zitten (deze week meegemaakt) Sri Lanka is echt een prachtig land!

Verder heb ik nu een vast ritme qua projecten. Elke maandag-, woensdag- en vrijdagochtend ga ik naar Sacred Heart School met de meisjes met een beperking (syndroom van down, slechthorend, concentratieproblemen). Elke dag heeft een thema zoals cijfers, jezelf, kleuren, vormen en dieren. Er wordt dan een les voorbereid en we geven van half 9 tot half 12 les. Ik vind dit echt heel erg leuk en de meisjes zijn altijd zo vrolijk en enthousiast. Daarnaast doe ik elke dinsdag en donderdag de Bakery Girls. ‘S morgens filmen en voor in de middag bereid ik een Engelse les voor. De thema’s emoties, sport, dagelijkse routines en kookspullen zijn nu voorbij gekomen. We oefenen de woorden door ze te schrijven en uit te spreken. Daarna spelen we een spel met de woorden zoals galgje. Ook erg leuk om te doen en het voorbereiden van de lessen vind ik ook leuk. De vrije middagen gebruik ik om te monteren of om leuke dingen te doen met de rest van de meiden.

Sinds vorige week heb ik er nog een taak bij, ik mag een tweede film gaan maken! Voor het project ECSAT. Dit is een dagopvang voor jongeren en jongvolwassenen met een beperking. Dit project heeft een creatieve kant, ze maken allerlei handgemaakte producten. Om hier meer bekendheid voor te krijgen in Sri Lanka willen ze graag een korte introductiefilm over het project. Omdat ik eerst de Bakery Girls film af moet maken, heb ik waarschijnlijk niet genoeg tijd om ook deze film af te maken in de tijd die ik in Sri Lanka heb. Ik heb alle beelden al geschoten en ga een stuk hier monteren en een stuk wanneer ik weer thuis ben.

Afgelopen weekend hebben we gesnorkeld. We hebben prachtige vissen gezien in allerlei kleuren. Het was super maar na dit tripje werd ik wat zeeziek is… Ook hebben we een schildpadden opvang en het Tsunami museum bezocht, dit was heel indrukwekkend. Het komende weekend staat een vierdaagse trip gepland naar de Oostkust van Sri Lanka, zin in!

Zoals jullie lezen gaat het hier dus erg goed!

Tot de volgende blog.

Liefs,

Ellen

• 23 Oktober 2015 - 19:47

Geertina:

Hoi Ellen

Wat fijn om te lezen dat je het daar zo goed hebt.
    Prachtig verhalen die je schrijft, die ik met veel plezier lees.
    Wat zal je daar veel te zien hebben en de projecten die je aan het doen bent zijn ook erg bijzonder.
    We wensen je een hele mooie en bijzonder tijd en ik wacht weer op het volgende verhaal.
    Het ga je goed, Liefs

Groeten uit Makkum

• 23 Oktober 2015 - 21:36

Bertha:

Hallo Ellen,

Meid, wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt. Mooie foto`s heb je er bij gedaan. Veel plezier dit weekend.
    Gauw even weer face- timen.

xx liefs van pap en mam en Peter-Jan xx

• 23 Oktober 2015 - 22:13

Sigrid:

Wow Ellen, Wat een verhaal. Het is heerlijk om je verhaal te lezen en we vinden het super dat je het naar je zin hebt. Wat fijn dat je nog een extra opdracht hebt gekregen, dat is toch maar weer een hele uitdaging. Geniet van alles wat je doet. En tot de volgende blog.

groeten van Sigrid, Willem Jan, Dorien, Sanne en Jan Willem

• 24 Oktober 2015 - 15:05

Oma:

Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven en mooie foto,s gestuurd.Ik ben blij dat het goed met je gaat en met de projecten dat je moet uitvoeren
    heel veel liefs van Oma.

• 25 Oktober 2015 - 17:07

Joke Hofsteenge:

Hallo Ellen,

Jeetje wat een avondtuur! Erg leuk hoe je het allemaal beschrijft! Mijn complimenten!
    Wat leuk ook hoe jij je verdienstelijk maakt met de kids!
    Jij komt straks thuis met een rugzak vol ervaringen! Geniet er van Ellen!!
    Heel veel plezier nog!!

Groetjes,
    Joke

• 26 Oktober 2015 - 11:18

Anita Meilof:

Wat een belevenissen allemaal! Mooi om te lezen. Het nuttige en het aangename met elkaar combineren;top! Succes en plezier maar weer!

• 29 Oktober 2015 - 12:39

Gerda Nijenhuis:

Prachtig verhaal, geweldige foto's.

• 30 Oktober 2015 - 17:50

Annemiek Kregel:

Hee Ellen,

Wat leuk dat je een blog schrijft, heb vandaag pas alles gelezen. Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! En ik ga zeker je blogs blijven lezen.

Groetjes

• 03 November 2015 - 22:31

Johanna:

Ellen,

wat super leuk om je op deze manier te volgen.
    prachtig zoals jij jou avonturen omschrijft . Via facebook genieten van mooie foto,s van stralende meiden.
    we blijven jou volgen. Nog heel veel succes en plezier.

groetjes uit Annerveenschekanaal

Johanna en Jan