De eerste week - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Ellen Hoving - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Ellen Hoving - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Ellen Hoving

Blijf op de hoogte en volg Ellen

09 Oktober 2015 | Sri Lanka, Galle

Hallo allemaal,

Mijn eerste week in Sri Lanka is voorbij gevlogen!
Vorige week donderdag ben ik aangekomen in het vrijwilligershuis in Galle. Ik heb een mooie kamer en het huis is een fijne plek om te verblijven. Er zijn hier nog twee Nederlandse meisjes en verder meiden uit Australië, Zweden en Engeland. Ik kan het goed met iedereen vinden en we zijn een gezellige groep. Vrijdag was ik jarig, best gek om je verjaardag in het buitenland te vieren zonder je familie maar ik heb me enorm jarig gevoeld. Bij het ontbijt ontving ik een cadeautje en werd er voor me gezongen. We hebben de hele dag op het strand gelegen in Unawatuna (een plaats naast Galle). Tijdens het diner ontving ik een bos bloemen en een overheerlijke chocoladetaart (zie foto’s). Na het eten zijn we opstap geweest, er was een feestje in een beachclub in Unawatuna aan het strand. Een top verjaardag en een goed begin van mijn reis.

Zaterdag zijn we naar het strand (Surfersbeach) in Galle geweest. Op surfersbeach wil je natuurlijk kunnen surfen dus heb ik samen met Marieke een surfles genomen. Dit was zwaarder dan ik dacht maar uiteindelijk ben ik toch een aantal keren blijven staan en dat was echt vet! Na zaterdag een aantal dagen met spierpijn rondgelopen maar het was het waard. Het rijden in een tuktuk was ook moeilijker dan gedacht, ik mocht een stukje proberen te rijden en stuurde automatisch naar rechts maar in Sri Lanka rijden ze links, iedereen lachen natuurlijk. Het verkeer is hier trouwens sowieso een gekkenhuis. Iedereen en alles rijdt door elkaar, haalt elkaar van alle kanten in en er wordt continu getoeterd. Maar op de een of andere manier is er toch een structuur want er gebeuren weinig ongelukken. Elk ritje in de tuktuk kijk ik m’n ogen weer uit, niet alleen naar het verkeer maar ook naar hoe de mensen hier leven en wat er allemaal te zien is langs de kant van de weg, soms heel bizar.

Zondag hadden we het plan om te gaan snorkelen maar helaas was er teveel wind waardoor we niets zouden kunnen zien onder water. We hebben zondag weer een dag aan het strand gelegen.

Maandag begon het ‘echte’ werk dan eindelijk. Ik ben maandag naar twee projecten geweest. In de ochtend naar een school met special needs kinderen en in de middag naar the elders home (bejaardentehuis). Daarnaast ben ik deze week naar een meidenhuis (Senehasa girls home) geweest, hier zitten meiden van 10 tot 18 jaar die om verschillende redenen niet meer bij hun familie kunnen wonen. Ook heb ik het ECSAT project bezocht, hier verblijven kinderen/jongvolwassenen met een beperking. Bij alle projecten is het geven van Engels onze taak. Bij het ene project gaat dit erg goed en worden er al Engelse verhaaltjes gelezen. Bij het andere project gaat dit nog spelende wijs dus doormiddel van tekeningen of spelletjes. We hebben vanochtend bijvoorbeeld met de special needs een bloem gemaakt door eerst de binnenkant van hun hand een kleur (red, blue, green, yellow) te geven en daarna te stempelen op een groot papier. Ook moesten ze hun vingers tellen (one, two, three, four, five). Inmiddels kan ik zelf ook al een beetje Singalees!

Donderdag begon mijn project, The Bakery School. In de ochtend hebben de meiden brood, muffins, pizza’s en een toetje gemaakt. Vaak zijn de vrijwilligers de gelukkige om dit allemaal op te eten. Ik heb tijdens het bakken al veel kunnen filmen voor de film waarover ik jullie vertelde. In de middag heb ik samen met Lisa een Engelse les gegeven over jobs, teachter, doctor, dentist enzovoort. Volgende week ga ik verder met filmen en in mijn vrije tijd zal ik bezig gaan om de film te monteren.


Je gaat bijna altijd met twee of drie personen naar een project toe. Elke ochtend rond 08:15 uur staat de tuktuk voor ons klaar en worden we naar het project gebracht. Rond 11:30 uur worden we weer opgehaald en een uurtje later staat er een heerlijke lunch voor ons klaar bij het huis. In de middag heb ik vaak projecten van 14:00 tot 16:00 uur. Na het project doen we leuke dingen (we hebben Fort Galle bezocht wat erg mooi was) of ieder doet z’n eigen ding. Om 20:00 uur gaan we met z’n allen eten, ik weet niet altijd wat het is maar het eten is hier heerlijk! (rijst, curry’s, groentes, salades, lokale specialiteiten)

Sommige projecten zijn best heftig en daar moest ik aan het begin van deze week ook erg aan wennen. Nu ik alle projecten meerdere keren heb bezocht gaat het stukken beter. Je ziet dat de kinderen erg blij zijn om je weer te zien en ze willen allemaal graag iets leren. Je kunt dus echt iets voor ze betekenen en dat voelt goed.

Dit weekend gaan we met vijf meiden een trip maken. Morgenvroeg vertrekken we om 06:00 uur met een privébusje + chauffeur vanuit Galle naar Uda Walawe National Park. Dit is een park waar je krokodillen, olifanten en nog veel meer wilde dieren kunt zien. We gaan zo vroeg weg omdat er in de ochtend meer dieren te zien zijn. Na het park zal de chauffeur ons verder rijden naar de plaats Haputale. Dit ligt midden in Sri Lanka in de bergen en het zal dan ook een stuk kouder zijn. In Haputale kun je bergen beklimmen, theeplantages bekijken en er zijn veel oude kloosters. Ook willen we een stukje de trein nemen omdat deze door erg mooi landschap gaat. Haputale is zeker het Googelen waard ;)

Het gaat hier dus erg goed en ik heb het goed naar m’n zin 

Liefs,
Ellen

  • 09 Oktober 2015 - 11:45

    Ellen Hoving:

    Het plaatsen van de foto's wil nog niet lukken. Ik blijf het proberen!

  • 09 Oktober 2015 - 13:26

    Geke Ensing:

    Ha Ellen,

    Mooi dat je het zo naar je zin hebt.
    Leuk om te lezen wat je allemaal al beleefd hebt,klinkt goed!!
    Veel succes en we blijven je volgen!!

    Groetjes Geke


  • 09 Oktober 2015 - 14:01

    Bertha:

    Hallo Ellen,

    Plaatsen van de foto`s is gelukt, hoor!!
    Mooi verhaal, veel plezier dit weekend.

    Liefs, pap en mam en PJ

  • 09 Oktober 2015 - 14:07

    Ellen Hoving:

    Er komen nog meer foto's!

  • 09 Oktober 2015 - 15:56

    Greta Ybema:

    Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt, veel plezier dit weekend .Gr Fam Ybema

  • 09 Oktober 2015 - 19:48

    Anita Meilof:

    Wat een mooie dingen doe je daar! Succes en plezier maar weer!

  • 09 Oktober 2015 - 20:21

    Oma Hoving :

    Ellen ik heb je verhaal gelezen en de foto,s van Haputale bekeken. Wat ga je allemaal leuke dingen doen.
    Prachtig allemaal. Meisje geniet ervan en heel veel liefs van Oma.

  • 09 Oktober 2015 - 20:38

    Sigrid Hartlief:

    Hallo Ellen,

    Wat leuk om te lezen dat het goed met je gaat. Enorm veel heb je al mogen doen in een week tijd, dat beloofd nog wat.
    Veel plezier dit weekend en succes voor volgende week.
    Groetjes van Sigrid, Willem Jan, Dorien, Sanne en Jan Willem

  • 09 Oktober 2015 - 21:47

    Joke Hofsteenge:

    Hallo Ellen,

    Wat een avondtuur! Fijn dat je zo geniet! Een hele ervaring. Leuk om je verslag te lezen! Heeeel veeeel plezier verder!

    Groeten Jan en Joke

  • 09 Oktober 2015 - 21:50

    Oom Willem En Tante Gea:

    Moi Ellen,

    Wat heb je een mooi verhaal geschreven. Zo te lezen gaat het jou gelukkig best naar de zin.
    Ook mooi dat daar leuke vriendinnen voor je zijn en vooral dat ze je goed hebben opgevangen met jouw verjaardag. Geniet er van en veel plezier bij de wilde dieren in het park.
    Groetjes van oom Willem : Tante Gea zit in de nieuwe Kolk (Muziek optreden Iers)

  • 10 Oktober 2015 - 11:50

    Janien:

    Hey El!
    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat het goed met je gaat! Erg leuk om je verslagen te lezen! Waarschijnlijk ben je nu olifanten aan het fotograferen terwijl ik een kopje koffie met een stroopwafel nuttig. Veel plezier!

  • 11 Oktober 2015 - 15:02

    Marjolein:

    Heey meid..

    Super ja je eerste week.en mooie foto's!! Dit is een goed begin...Heel veel plezier meid en we kijken uit naar je volgende verhaal..
    Genieten!!

    Liefs marjolein.
    Groetjes van Alfred en dikke knuff van Thijs & Finn

  • 14 Oktober 2015 - 10:59

    Gerda:

    Met veel plezier heb ik je verslag gelezen en kijk al weer uit naar de volgende.

    Groetjes Gerda Nijenhuis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Galle

Ellen

Ellen in Sri Lanka, Indonesië en Australië!

Actief sinds 21 Sept. 2015
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 19515

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: